Qualitative Study on the Perception of Patient Safety in Two Hospitals in Bahía Blanca City

Authors

  • Marcelo García Diéguez Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Analía Ocampo Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Alejandro Cragno Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Florencia Gallardo Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Lucía Lamponi Tappatá Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Carla Gazzoni Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Juan Trobbiani Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Francisco Orozco Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Ana Cabrera Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Alicia Monaldi Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Isabel Sagarzasu Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur
  • Constanza Vitale "Grupo de Investigación en Seguridad del Paciente y Educación, Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional del Sur. "

Keywords:

Patient safety, Perception, Patients, Quality of health care

Abstract

INTRODUCTION: Few studies explore patients’ perception about health care safety. In general, they consider the perspective of quality of care and satisfaction with received treatment. OBJECTIVES: To describe the perception of patients about their safety during hospital stay. METHODS: A qualitative study with focus group technique was performed. It included patients admitted in 2010 in two hospitals of Bahía Blanca city, who were invited by phone from a non-probabilistic sample. RESULTS: A total of 28 patients participated in four focus groups. Dimensions and categories were defined using concepts provided by the participants. A matrix was built for data transfer. The analysis criteria were spontaneity, consensus and dissent. The defined dimensions were: health care team-patient relationship; patient´s rights; quality of care; perceived vulnerability; error and adverse events. CONCLUSIONS: The results are exploratory and not generalizable. The research allowed to explore, describe and understand patients’ experiences and perspectives, deeply examining their perception of health care safety and their way to communicate it. These findings provide the methodological basis to develop initiatives for improving safety in health environments.

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Published

01-06-2015

How to Cite

García Diéguez , M. ., Ocampo , A. ., Cragno, A. ., Gallardo , F., Lamponi Tappatá , L. ., Gazzoni , C. ., … Vitale, C. (2015). Qualitative Study on the Perception of Patient Safety in Two Hospitals in Bahía Blanca City. Revista Argentina De Salud Pública, 6(23), 15–20. Retrieved from https://www.rasp.msal.gov.ar/index.php/rasp/article/view/222